U kakvom okruženju živimo i radimo osjećamo svakodnevno. Što je to zdravlje i koja je definicija zdravlja? U Ustavu Svjetske zdravstvene organizacije iz 1946. godine stoji da je zdravlje stanje potpunog tjelesnog, duševnog i socijalnog blagostanja, a ne samo odsustvo bolesti.
Da bi društvo bilo zdravo, rastuće i kreativno potrebno je u njega unositi nove vrijednosti. Osobe iz područja dizajna, arhitekture, graditeljstva svakodnevno upravo pridonose razvitku takovog društva, mijenjajući društvo nabolje, razvijajući percepcije novih prostora obuhvaćajući društvo i život na način buđenja potrebe za novim iskustvima koje još nismo proživjeli.
Naime u Wellness i hotelskom turizmu toga su odavno svjesni, pa se tako kao imperativ nameće potreba za originalnošću kako bi se privukli gosti bolje platežne moći. Prostori u takvim objektima već i po vanjskoj dobrodošlici izmamljuju radoznalost i senzibiliziraju nas na posebnost. Danas se svatko želi upravo tako osjećati. Unutrašnjosti hotela svakako trebaju ponuditi priču, da li će naglasak biti na autohtonosti, ruralnosti, ili pak na wellness užitcima s naglaskom na zdravlje, različite tretmane upotpunjene s modernom gastronomijom i opuštanjem, filozofija je svakog investitora ponaosob. Kako bi učinak takvih ponuda bio pozitivan svakako je bitno oblikovati prostor i dizajn opreme tako da bude u sinergiji.
‘Life is too important to be taken seriously.’ Oscar Wilde
Zdravlje ravnoteža uma, duha i tijela, ali kroz cijeli život. Život ljepše i kvalitetnije provodimo u zdravim prostorima koji su dobro ozračeni, čisti, osunčani, te koji pružaju sigurnost i mir. Cilj wellness interijera je kreirati prostor koji senzibilizira gosta za aspekte važne za zdravlje. U suvremenom turizmu i tempu života postalo je važno integrirati vrijednosti u skladu s istinskim ljudskim potrebama – zdravljem i održivošću, te na suvremen način promovirati i ugraditi autohtone vrijednosti, materijale i principe oblikovanja.
Prema ovim tvrdnjama pri uređivanju interijera wellness centara ili hotelskih soba, osnovni princip oblikovanja treba biti transformacija rutine u ritam.
Cilj je da kroz holistički pristup čovjeku pojedincu ponudimo zdraviji osjećaj koji će dobiti kroz svakodnevno vježbanje, meditiranje, kretanje, zdravu prehranu i opuštanje u tradicijskom i ljekovitom okruženju. Interijer wellness centra, sobe u kojoj gosti borave kao i eksterijer povratak je bioritma i ogleda se u nastojanju da se zdravlju pristupa i kroz ambijent. Prostor mora biti podijeljen na poglavlja da vas i vašeg gosta poduči o ciklusu te da ga doživimo s poštovanjem i iskrenošću, a istovremeno da nas pobudi na pozitivne emocije. Mnogi stučnjaci drže da je budućnost turizma upravo u razvoju ovakvih ponuda, jer korisnici takvih usluga znaju da će im takvi tretmani odgoditi starenje ali i prevenirati eventualne bolesti vezane uz starenje.
Ulaz u prostor predstavlja inicijaciju, nadahnjujući dio svake priče koja gostu mijenja percepciju interijera. Gost već na samom ulazu ostavlja brige i navike, prestaje rutina, počinje ritam. Tako će gost u interijeru prepoznati intrigantnost, kroz svjetlo i ljeskanje pojedinih dijelova izgrađuje se povjerenje, a budi ono vječno prisutno u čovjeku – radoznalnost.
Spavanje je regeneracija organizma gdje je nužna sigurnost, udobnost, „učahurenost”. Uspavljivanje i duboki san prožeti su čistoćom i mekoćom postelje i posteljine, mirisa, dodira… Jeste li uspjeli svojim gostima dočarati išta od ovog kako bi zaista osjetili „wellness”?
Higijena se ogleda kroz stupnjevanje intimnih zona interijera – gostu treba ponuditi razlikovnost sljedećih pojmova: mokro – suho, glatko – hrapavo. Uključiti ljekovite činitelje kroz kupke, intimizirati prostor kroz namještaj.
Odmor je kontemplacija, stanje u kojem tijelo miruje, a um se širi. Kad smo prepušteni razmišljanju i maštanju, kroz introspekciju i meditaciju postižemo bestežinski osjećaj. Tijelo osjeća lakoću i opuštanje – istinski wellness prostori imaju tu mogućnost prilagodbe atmosfere.
Nastanjivanje je zauzimanje prostora, pa čak i personaliziranje. Prostor treba upoznati i prilagoditi mu se kroz intuitivnost, fleksibilnost i modularnost – zamislite takvu sobu, hodnik… ambijent.
Aktivni odmor kroz igru i interakciju je razmjena informacija, trag u prostoru i istraživanje. Potrebno je gostu približiti simbole koji dopuštaju igru i buđenje osjetila. Potrebno je omekšati granicu unutarnjeg i vanjskog prostora.
U uređenju wellness interijera treba se služiti konceptom priča. Priče i bajke od davnina služe za dinamiziranje i osnaživanje našeg uma. Priča o zdravlju ispričana je kroz prostorna poglavlja ili zone koje se međusobno prožimaju. Ulaskom u sobu svakodnevne brige i navike wellness gost ostavlja vani i započinje proces oporavka i uspostavljanja ravnoteže. U tome je jedan od najvažnijih čimbenika – interijer.
Postojeće kategorije spa centara su dnevni, destinacijski, spa naselje/resort, hotel spa i medicinski spa. Dok se u svijetu nude sve navedene kategorije spa centara, u Hrvatskoj su najrašireniji hotelski i dnevni spa centri.
Spa naselje nudi wellness aktivnosti koje su samo jedna od mnogih u ponudi, poput golfa, spa centra, nordic walkinga na otvorenom i raznih izleta. Obroci su a la carte te je uz standardnu gastro ponudu moguće birati lagana jela poput vegetarijanskih ili mediteranskih specijaliteta.
Destinacijski spa, uz individualne tretmane opuštanja nudi cjeloviti spa doživljaj, što podrazumijeva noćenje, ponudu zdrave prehrane i fitnessa, dok su meditacijski programi ili duhovne radionice dodatan bonus. Osim što je stil uređenja sofisticiraniji, od destinacijskog spa se očekuje i znatno širi raspon sadržaja: uz običnu finsku saunu često uključuje parnu kupelj te bio i rimsku saunu, kao i hidroterapijske whirlpoole, bazene s protustrujnim plivanjem, tepidarium prostorije ili neobične vichy tuševe. Poželjne specifičnosti, poput korištenja morske vode u hidromasažnim whirlpoolima su izvrstan primjer nadopune sadržaja destinacijskih spa centara koji se dodatno, radi potrebe tržišne diferencijacije, profiliraju po temama poput Thalasso, Thai, Bali, Mediteran ili Ayruveda. Thalasso centri koriste morsku vodu, alge i blato obzirom da riječ thalasso obilježava liječenje putem prirodnih blagodati mora. Sve češće wellness se pojavljuje i u okviru strategija razvoja ljudskih potencijala u tvrtkama, koje su svjesne da je zdravlje ekonomska kategorija, pa ulažu u zdravlje zaposlenika na način da im osiguravaju i uvjetuju wellness životni stil (wellness aktivnosti). Takva vrsta wellnessa naziva se korporativni wellness.
Ukratko, ujedinjena originalnost sa gostoljubivošću, kulturalnom autentičnošću, ali i dizajnom i inovativnom arhitekturom svakako jamči potpuni doživljaj za gosta. Možemo zaključiti, kao što dobra arhitektura ne može bez dizajna, a ljepota u arhitekturi postaje irelevantna bez funkcionalnosti, tako i arhitekti svojim idejama, iskustvom i poznavanjem tržišta, sljubljuju sve karakteristike dobrog projektiranja.