9. dio: Podjela i vrste orijentalnih sagova
Orijentalne sagove možemo podijeliti po različitim kriterijima:
- s obzirom na uzorke;
- s obzirom na to jesu li ih tkali nomadi, polunomadi ili su izrađeni u gradskim radionicama;
- s obzirom na izvor.
Najčešće ih dijelimo upravo prema izvoru. Tako razlikujemo iranske (perzijske) sagove, turkmenske sagove, kavkaske sagove, turske (anatolske) sagove, indijske, pakistanske i kineske sagove te španjolske sagove.
U tabeli br. 1 navedene su osnovne značajke nekih vrsta sagova.
Tabela br. 1: Značajke orijentalnih sagova
Vrsta | Značajke | Primjer | Napomene |
PERZIJSKI | Uzorci: cvijeće, cvjetni pupovi, palmice, cvjetne kitice, arabeske, iznimno motivi životinja; uzorci su uvijek simetričniČvor: perzijski, turski
Materijal: vuna Izvori danas: Iran, Turska, Armenija, itd. |
Sag iz grada Yazda na području Kerman (Iran); dimenzije 379 x 254 cm; perzijski čvor; 201.600 čvorića na m2; osnova i dvojna potka izrađene su od nebijeljenog pamuka; nit je vunena; sag uključuje 10 boja.
Yazd ima mnogo tekstilnih tvornica, a njegovi stanovnici poznati su po svojoj marljivosti. Sagove izrađuju po vlastitim uzorcima i motivima, premda su im oblikovatelji i tkalci iz Kermana pridodali i svoj utjecaj. |
|
KAVKASKI | Uzorci: geometrijske figure, stilizirani cvjetovi, listovi, životinje, čovjekČvor: turski
Materijal: vuna |
Sag iz Perepedila, kavkaskog područja, bio je izrađen koncem 19. stoljeća; dimenzije 207 x 142 cm; turski čvor; 285.600 čvorića na m2; osnova je od prirodne vune beige boje, a potka od neizbijeljenog pamuka; nit je vunena; uključuje 10 boja.Na plavoj podlozi saga leži sedam glava ovnova, od kojih sve osim jedne gledaju u istom smjeru. Sve glave su različite kako po obliku, tako i po boji. Međusobno su odijeljene velikim stiliziranim cvjetovima ili životinjama koje imaju 4 ili 6 nogu. Dvije vrste ovnova leže i na stranama tepiha; između dva ovna je niz cvjetova; svaki cvijet ima u sredini križ (vjerojatno je tkalac stigao iz Armenije); sag ima obrub sa motivom kufi na crvenoj podlozi; danas ima zavidno visoku cijenu. | |
TURSKI(ANATOLSKI) | Uzorci: cvjetni motivi;Čvor: turski
Materijal: vuna ili svila za nit te vuna, pamuk ili svila za osnovu i potku |
Sag iz grada Sivas u Anatoliji, izrađen 1920.; dimenzije 200 x 148 cm; turski čvor; 136.000 čvorića na m2; osnova je od prirodne beige vune, potka je prirodno smeđa vuna; nit je vunena; uključuje 12 boja.Molitveni sag je vrlo atraktivan i ima mihrab obrubljen kukicama, koje zaključuju dovršeni motiv na luku niše; dva cvjetna reda imaju jednake uzorke koji predstavljaju razgranate jabuke; cvjetovi i male zvjezdice popunjuju kutove iznad niše. Cvjetne trake okružuju cvjetne grede, područje niše te dva ruba. Prvi rub uključuje karanfil, drugi razgranatu jabuku. | |
SAGOVI IZ SREDIŠNJE I ISTOČNE AZIJE | Uzorci: geometrijski ukrasi;Čvor: perzijski
Zanimljivost su molitveni sagovi sa molitvenom nišom |
Sag iz sela Beshir u Turkmeniji, izrađen 1970. godine; dimenzije 264 x 162 cm; perzijski čvor; 176.000 čvorova na m2; osnova je od prirodne beige vune, potka od sive kozje dlake; nit je vunena; uključuje 6 boja.Sagovi iz sela Beshir, koje leži u području rijeke Amu Darye, slijede uvijek jedan od tri motiva: prvi je sastavljen od jednog do pet medaljona; drugi se naziva guerat, pri čemu je područje saga prekriveno stiliziranim raslinjem; treći se naziva ilan i prikazan je na slici. Kako je vidljivo, sag je pokriven zavijenim motivima punim krivulja koje podsjećaju na zmije. U glavnom rubu i obrubu se medaljoni sa cvijetom izmjenjuju sa čempresima. | |
INDIJSKI | Uzorci: mrežasti sa geometrijskim arabeskamaČvor: perzijski; vuneni: 20.000 čvorića/dm2, svileni: do 40.000 čvorića/dm2
Materijal: vuna, svila i njihova kombinacija; koristi se i kozja dlaka Izvori danas: Indija, Pakistan |
Kašmirski sag, izrađen 1980. godine; dimenzije 183 x 126 cm; perzijski čvor; 640.000 čvorića na m2; osnova i potka su od nebijeljenog pamuka; nit je vunena i svilena; uključuje 12 boja.Boteh, raskošni cvjetovi koje nalazimo na kašmirskim šalovima, na sagu se izmjenjuju sa pojasima i prekrivaju najveći dio saga. Cvjetove okružuju sitniji cvjetovi. Obrube sačinjava jednak motiv osim na oba kraja saga, gdje se stilizirani cvjetovi nalaze u seriji motiva koji predstavljaju male kolibe. | |
KINESKI | Izvor: Singiang, Tibet i sjeverna KinaUzorci: simboliziranje stare kineske umjetnosti – zmajevi i cvijeće
Čvor: perzijski, a i turski; 600 i više čvorića /dm2 Materijal: vuna, svila |
Sag Shanghai, izrađen 1980. godine; dimenzije 220 cm; perzijski čvor; 84.000 čvorova na m2; osnova i potka su od nebijeljenog pamuka; nit je vunena; uključuje 12 boja.Cjelovit cvjetni uzorak saga, koji je vrlo lijep primjer estetskog oblikovanja, temelji se na francuskim Aubusson sagovima. Da bi izradio takav sag, tkalac mora biti vrlo pažljiv pri izradi, jer se broj čvorića neprestano mijenja. Vrijedno je divljenja i osjenčavanje, koje je nastalo zahvaljujući uporabi mekih boja. |
KUPOVANJE PRAVIH ORIJENTALNIH SAGOVA
Kod kupovanja saga često puta se suočavamo sa pitanjem je li taj sag doista orijentalni ili je izrađen strojno. Da bi vaša odluka bila ispravna, potrebno je znati sljedeće:
- donja strana orijentalnih sagova uvijek ima cjelokupno ponavljanje uzorka prikazanog na gornjoj strani, a osim toga se na donjoj strani vidi da je čupavi dio saga izrađen čvorićima koji se mogu jednostavno vidjeti ako sag svinemo sa prednje strane prema van
- orijentalni sag mora na donjoj strani imati jednake boje kao i na gornjoj;
- orijentalni sagovi nisu nikada izrađeni od sintetičkih vlakana kao npr. polipropilena ili poliamida;
- orijentalni sagovi su se u prošlosti označavali, a oznake su mogle biti datum izrade, ime tkalca, manufakture ili ime naručitelja saga. Kad naiđemo na datirani sag, brzo možemo utvrditi njegovu starost. Stariji sagovi su uvijek imali višu vrijednost. No, to su nažalost shvatili i proizvođači sagova, pa bi u sagove utkali lažne, starije datume od pravih. Upravo zbog toga datumi nisu posve pouzdano mjerilo. Sagove starije od 100 godina svrstavamo u antičke, dok starim sagovima nazivamo one starije od 50 godina.
- stari sagovi nisu uvijek i doista stari, jer spretni proizvođači znaju načine »postaravanja« sagova; uranjanjem sagova u limunsku i bor- kiselinu te druge kemikalije može se postići njihov antikni izgled i izblijedjelost boja. Nažalost, takvim se postupcima vuna jako oštećuje. Sag koji je postaran na umjetni način ima oštro lice, a donju stranu meku i vlaknastu. Pravi antički sag ima, naprotiv, glatko lice te čistu i harmoničnu donju stranu.
izv. prof. dr. Urška Stankovič Elesini, dipl. ing. tekst. teh.
Prirodoslovno – tehnički fakultet, Odsjek za tekstil, Ljubljana
Izvori
Crawshaw, G.H.: Textile Floorcoverings. The Textile Institute, Manchester, 1977.
SIST EN 1470 Textile floor coverings – Classification of needled floor coverings except for needled pile floor coverings
Loos, A.A.: Orientalske preproge. Delo, br. 109, str. 4
Hajdarović, L., Hajdarović, K.: Orijentalni ćilimi kroz povijest i danas. Tekstil, 2001., Vol. 50, br. 4, str. 164 – 175
Hajdarović, L., Hajdarović, K.: Konstrukcija orijentalnih ćilima. Tekstil, 2000., Vol. 49, br. 9, str. 478 – 484
Jacobsen Oriental Rugs. http://www.jacobsenrugs.com/iran.htm. © Charles W. Jacobsen, Inc., 25.07.2002.
Sakhai, E.: The story of carpets. Studio Editions, London 1996., str. 178
Gans – Ruedin, E.: The Great Book of Oriental Carpets. Harper & Row, Publishers, New York, 1983.