e-automobili i CO2

Prihvaćena je odluka Europske unije o ograničenju emisija ugljičnog dioksida novih automobila. Predstavnici, Ministarskog vijeća zemalja članica EU, glasali su za prijedlog da se do 2030. godine mora smanjiti emisija stakleničkog plina CO2 svih novih automobila za 37.5 posto u usporedbi s 2021. godinom. Za laka komercijalna vozila smanjenje mora biti 31 posto.

Prijelazni period za automobile bit će 2025. godina kad će se emisije CO2 morati smanjiti za 15 posto u odnosu na 2021. godinu. Završna odredba je mnogo radikalnija nego što su to željeli predstavnici automobilske industrije i njemačka Savezna vlada – oni su tražili 30-postotno smanjenje emisija CO2, a čak je još u listopadu 2018. EU imala na stolu nacrt prijedloga o 35-postotnom smanjenju. No, na kraju se išlo na još ambicioznije rješenje.

co2-4Što to znači u praksi? Trenutni propisi nalažu da proizvođači automobila 2021. godine moraju u cijeloj svojoj floti imati prosječnu emisiju od 95 g/km CO2, a prošlogodišnji prosjek bio je 118.5 g/km CO2. Prevedeno, to znači mnogo električnih automobila, koji će morati dolaziti na tržište već početkom 2020. godine jer se samo tako može rušiti emisija CO2. Druga opcija je da proizvođači automobila plaćaju visoke penale Europskoj uniji. Limiti motora s unutarnjim sagorijevanjem, sve veća popularnost SUV-ova (troše više goriva i emitiraju više CO2) te sve slabija prodaja „dizelaša“ (koji emitiraju manje CO2), glavni su uzroci što u posljednje vrijeme rastu automobilske prosječne emisije CO2.

co2-1Električni automobili trenutno jesu najbolje ekološko rješenje, no tvrdnja da uopće ne utječu na zagađivanje atmosfere, globalno zatopljenje i ispuštanje CO2 naravno ne odgovara istini. Automobili izravno ne ispuštaju nikakve štetne plinove u atmosferu jer ih pokreće struja. No prilikom proizvodnje te struje u atmosferu se nerijetko izbacuju ogromne količine štetnih plinova.

U ovoj usporedbi zadržat ćemo se samo na ispuštanju CO2, prema stručnjacima, glavnog uzroka globalnog zagrijavanja. CO2 je posljednjih desetak godina postao najveći “neprijatelj” konvencionalne automobilske industrije, a u isto vrijeme proizvođači električnih automobila hvale se kako njihova vozila uopće ne izbacuju CO2. I to je istina, no zato ga izbacuju elektrane koje proizvode struju za njih. To u nekim državama koje struju proizvode uglavnom od fosilnih goriva dovodi do apsurda da su električni automobili čak i osjetno veći CO2 zagađivači od konvencionalnih.

co2-3Osim toga prilikom proizvodnje električnog automobila, prije svega zbog proizvodnje njegove baterije, u atmosferu se izbaci otprilike dvostruko više CO2 nego pri proizvodnji klasičnog automobila. Nimalo zanemariva činjenica s obzirom na to da se prilikom proizvodnje klasičnog gradskog automobila izbaci oko 8500 kilograma CO2, ista količina koju ćete izbaciti tijekom 80.000 kilometara vožnje s tim istim autom. Zato je i dodatna emisija CO2 prilikom proizvodnje baterije uračunata u naše CO2 izračune za električne automobile. Za potrošnju energije kod električnih automobila uzet je prosjek Europske unije. Također za ostale vrste automobila računata je realna prosječna potrošnja goriva svih automobila koji se trenutno nalaze na cestama u EU.

Prema prosjeku Europske unije najveći CO2 zagađivači su benzinski automobili s 197 g/km, a slijede dizelski modeli s 185 g/km: Električni automobili su s 97 g/km upola manji CO2 zagađivači od benzinaca.

Emisija CO2 po vrsti pogona u EU (g/km):

  • Benzin   197
  • Dizel   185
  • Hibrid   130
  • Plug in hibrid   117
  • Električni auto   97

Pogledamo li “širu sliku” električni automobili ekološki su u samo nekim državama, dok su u drugim podjednaki ili čak veći CO2 zagađivači od dizelaša i benzinaca. U Indiji, koja oko 90 posto svoje struje dobiva sagorijevanjem ugljena i nafte, električni automobili zapravo predstavljaju pravu malu CO2 katastrofu s ispustom od 270 g CO2/km. To odgovara automobilu koji na 100 kilometara troši 11,6 l/100 km. Mnogo bolje nije niti u Australiji s 213 g/km niti u Kini s 188 g/km.

Najgora od velikih europskih država je Poljska, a Hrvatska zbog velikog udjela hidroelektrana stoji vrlo dobro.

Prosječni električni automobil zaslužan je za emisiju 102 g CO2 po kilometru što je otprilike onoliko koliko izbacuje benzinski auto kad troši 4,4 l/100 km. Po tome smo bolji od mnogih europskih i svjetskih sila. Ipak, mnogi su i bolji od nas, Francuzi zbog velikog udjela nuklearnih elektrana, Brazil zbog brojnih hidroelektrana… Najmanju emisiju CO2 u atmosferu stvara električni automobil kad ga vozite u Islandu koji je maksimalno iskoristio energiju svojih vodotoka i geotermalnu energiju. Ipak i tamo su električni automobili zaslužni za CO2 emisiju koja je na razini benzinskog automobila s potrošnjom od 2,2 l/100 km. Dakle, i “najčišći” auto današnjice u “najčišćoj” državi stvara poprilično CO2 onečišćenje.

Emisija CO2 za električni automobil po državama (g/km) i ekvivalent potrošnje benzina za tu vrijednost

Indija 270 = 11,6 l/100 km
Australija 213 = 9,2 l/100 km
Kina 188 = 8,1 l/100 km
Poljska ¸ 177 = 7,6 l/100 km
SAD 147 = 6,3 l/100 km
Velika Britanija 138 = 5,9 l/100 km
Njemačka 131 = 5,6 l/100 km
Rusija 113 = 4,9 l/100 km
Hrvatska 102 = 4,4 l/100 km
Kanada 84 = 3,6 l/100 km
Francuska 68 = 2,9 l/100 km
Brazil 65 = 2,8 l/100 km
Švedska 59 = 2,5 l/100 km
Island 51 = 2,2 l/100 km

Uredništvo časopisa Korak