Opremanje i uređivanje unutarnjih prostora je ispreplitanje znanja i ukusa, koje arhitekt osmišljava kroz dijalog s naručiteljem. Ostvarivanje odnosa između vanjskog i unutarnjeg, analitički pristup, kritičko vrednovanje, oblikovanje novih volumena, prerađivanje starih te ostvarivanje novih prostora sa zacrtanom zamisli i odabranim stilom, nakon kojega slijede sva posezanja i zadiranja u prostor – to su tek neke vrline arhitekta.
Sve ove vrline posjeduje i arhitekt Jani Vozelj, vlasnik arhitektonskog studija Spatio iz Ljubljane. Unatoč inovacijama u osmišljavanju, novim materijalima i funkcionalnosti, on uvijek obazrivo sasluša naručitelja te ga usmjerava tijekom procesa rada u skladu sa željama i potrebama. Nakon usklađivanja sa željama naručitelja slijedi izrada zamisli arhitekta, koju on temelji na harmoniji između cijelog volumena i pojedinih prostora, između vanjskog i unutarnjeg, između planiranih područja, okoline, na odabiru ili oblikovanju namještaja i ostalih pojedinosti te svoje vjernosti arhitekturi u kojoj oblikuje taj prostor, čak i kada se radi samo o unutarnjem uređenju prostora, a ne o cjelovitom pristupu arhitekturi.
S obzirom na stil, unutarnje prostore odlikuju kakvoća i funkcionalnost. Ugodnom boravku u javnim ili zasebnim prostorima svakako pripomažu i materijali dobre kakvoće (slika 1).
Arhitektonski studio radi i na interijerima poduzeća i organizacija. Promišljenom arhitekturom i svježom estetikom izražava identitet organizacije, kulturu rada i društvenu odgovornost. Poseban je naglasak namijenjen inovativnim rješenjima suvremene organizacije radnih mjesta, što doprinosi većoj konkurentnosti i višoj razini usluga (slika 2).
Kod oblikovanja domova objedinjuju se individualne želje i potrebe naručitelja te osobna vizija dobrog boravišnog prostora. Projektiranje domova nije tek kreiranje unutarnjeg prostora u kojemu čovjek boravi, već i njegov suživot sa vanjskim svijetom, gdje priroda dospijeva u unutrašnjost i ostvaruje poseban oblik udomaćenosti. Osmišljava se energetski učinkovita arhitektura, koja oblikuje prirodnu ravnotežu u prostoru.
Ideje i želje naručitelja uvijek predstavljaju izazov. Cjelovitim pristupom u procesu osmišljavanja razvijaju se najekonomičnija rješenja i realiziraju se na način ugodan za čovjeka. Poseže se za suvremenim tehnologijama, koje korisniku donose udobnost i sigurnost. Projektiranje namještaja po mjeri je harmonija starog i novog, pomodnog i bezvremenog, takvog da prostoru daje samosvojni pečat (slike 3 i 4- lijeva strana)
I kod projektiranja hotelskih i kongresnih kompleksa nude se suvremeni pristupi planiranju. Njihova vizija je suvremeni funkcionalizam za budućnost. Kombinacije materijala, oblik i organiziranost izražavaju harmoniju vremena i prostora. Priroda se želi namamiti u unutrašnjost, a unutarnji lobi proširiti na trg, ploče ili na put. Okolinu formalnog stila uređenosti slijedi oblikovanje unutarnjih prostora. Stil okoline i promišljeno arhitektonsko planiranje rađaju višak prostora i novih oblika, i to tako da se čini kao da se on tamo nalazio još od nekada, premda svakom od svojih pojedinosti upozorava na svoju svježinu i novost kao zamisao (slike 5 i 6- desna strana).
Nova trgovina Rogaška 1665 je pionirski model širenja jedne robne marke (Rogaške) i izvan granica zemlje. Monumentalni ulaz je impozantan u svojoj izvornosti i veličini. Dva kata galerijskog prostora prije podsjećaju na ugodno domaće okružje negoli na prodavaonicu u središtu grada. Neizražen prostor na dvije razine dobio je odvažno novo ruho od četiri osnovna materijala – kamena, drva, metala i stakla. Novi se interijer doslovno stapa sa gradskim parterom, jer je i ovdje granica između vanjskog i unutarnjeg gotovo potpuno izbrisana. Promišljeni zahvat prerasta koncept klasične trgovine i preobražava je u prodajnu galeriju (slike 7 i 8).
Novi ili obnovljeni prostori promišljenog planiranja odraz su vremena i prostora. Cjelovita rješenja te prostoru i vremenu prikladno isplanirane pojedinosti ostavljaju pečat arhitektovog osobnog stila. Lakoća koju je arhitekt ostvario u materijalu ili oblicima može se već pri prvom dodiru osjetiti kao ‘svoja’, jer je u njoj postignuta neka opuštenost i osjećaj udomaćenosti. Ispreplitanje suvremenog vremena i funkcije, izraženo u materijalu i oblicima, pruža kako zasebnim tako i javnim prostornim zamislima posebnu draž (slike 9 i 10).
Špela Kovšca
Fotografi je: arhiva arh. studija »Spatio« d. o. o.