Pločasti materijali za namještaj – razvoj dekorativnih slojeva

Najčešći materijal koji se koristi za izradu namještaja i opremanje interijera već pedesetak godina je oplemenjena iverica. Kao i svi kompozitni materijali sastoji se od dvije komponente, osnovne ploče od iverice i površinskog završnog sloja od posebnog papira s tiskom boje ili dekora koji se impregnira melaminskim smolama i pod djelovanjem visokih temperatura preša na nosivu ploču. Od vremena prvog uvođenja na tržište i jedna i druga komponenta su značajno evoluirale. Proizvodnja iverice sad ima značajno niži ugljikov otisak, emisija štetnih tvari, pogotovo formaldehida, što je bila jedna od najvećih mana, sad je svedena na minimum i regulirana strogim europskim normama. Raspored iverja je na vanjskim stranama ploče gušći, što rezultira boljim mehaničkim svojstvima i većoj podatnosti prilikom obrade. Poboljšanje mehaničkih svojstava je omogućilo i proizvodnju ploča manjih debljina za posebne namjene osim onih standardnih debljina od 16 – 25 mm za proizvodnju namještaja i 38 mm za kuhinjske radne ploče. Završni dekorativni sloj doživio je još veća poboljšanja. U počecima proizvodnje bilo je dobavljivo samo nekoliko boja, dekori/uzorci su bili neugledni, površina je imala mutni plastični sjaj i sve zajedno odavalo je jeftinim dojmom i bilo je pogodno samo za nezahtjevne interijere.  Unaprjeđenja dekorativnog sloja su se odvijala u tri različita aspekta:

Mehanička svojstva

Iako je završni melaminski sloj već na početku imao dobra mehanička svojstva, razvojem tehnoloških postupaka i recepture materijala ona su još uznapredovala, tako da su žilavost, otpornost na udarce, ogrebotine, habanje, visoke temperature, kemikalije i sredstva za čišćenje ono čime se odlikuje suvremena oplemenjena iverica.

Presjek kroz tipičnu ploču oplemenjene iverice

Boje i dekori

Najnovije metode digitalnog tiska na bazni papir omogućavaju bezbrojno variranje potencijalnih boja i njihovo detaljno usklađivanje. Tako se boje mogu grupirati u posebne tonske cjeline koje se mogu protezati duž osi svijetlo-tamno i duž kromatskog spektra od žute do ljubičaste. Višebojni tisak velikih formata i visoke razlučivosti se koristi za tiskanje i reprodukciju skeniranih površina raznih materijala, pogotovo drveta, ali i mineralnih materijala kao što su kamen, keramika ili pak razne metalne površine ili umjetnički razrađene kombinacije raznih grafičkih elemenata i uzoraka. Zahvaljujući tim metodama omogućeno je i da se  uzorak dekora proteže preko čitavog proizvodnog formata ploče, čime je izbjegnuto dosadno višekratno ponavljanje istog uzorka.

Površinska tekstura/struktura
Tijekom prešanja melaminskog sloja koriste se različite ploče da bi se na površinu utisnuo uzorak koji daje teksturu i taktilni osjet karaktera hrapavosti ili glatkoće gotove ploče. Jedan od prvih takvih uzoraka bila su sitna udubljenja i ispupčenja slična narančinoj kori, a tijekom daljnjeg razvoja uvedeno je mnoštvo različitih uzoraka s različitim stupnjevima hrapavosti, glatkoće i omjera dubine reljefne strukture. Površina iverala tako može biti potpuno glatka, sjajna ili mat,  sugerirati svilenkasti, baršunasti dojam, ali i brušeni metal, grubi kamen, žbuku i slično. Poseban slučaj je struktura drvene površine koja je u potpunosti usklađena sa slikom/reprodukcijom drvnog dekora, s točno sinkroniziranom reljefnom linijaturom pora, godova, pukotina i drugih karakteristika. Različiti proizvođači imaju za to različite komercijalne nazive, a kod Eggera koriste naziv sinkropore, a tip takve strukture Feelwood. Postupak sinkronizacije je tako savršeno razvijen da se teško može uočiti razlika između iverala s Feelwood dekorima i pravog drveta.

Opisana tehnologija završne obrade melaminskog sloja je dostigla gotovo savršena svojstva, a ipak se za ostvarivanje krajnjih dometa na dva različita pola  – ostvarivanja visokog sjaja i na drugoj strani perfektnu mat površinu, moralo posegnuti za drugim metodama i materijalima.

Kuhinja s frontama od ploča s visokim sjajem

Acryl visokog sjaja,  PET mat
Neki od proizvođača su nakon dugog eksperimentiranja odabrali PET, odnosno polietilentereftalat, prozirnu termoplastičnu poliestersku smolu. PET inače ima široki aspekt primjene u gotovo svim privrednim granama, od ambalaže za prehrambene artikle do visokosofisticiranih primjera upotrebe u strojarstvu pa čak i u svemirskim tehnologijama.

Prikaz odraza u Acryl ogledalo ploči

Osnova za PET mat je visokovrijedna folija velike žilavosti, tlačne i vlačne čvrstoće koja se u debljinama od 0.2 do 0.7 mm laminira na nosivu ploču od MDF-a ili iverice i odlično se ponaša, kako u fazama proizvodnje ploča, tako i njihovoj obradi prilikom proizvodnje namještaja i konačno u eksploataciji, kao dio gotovog namještaja. Površinska struktura odlikuje se s 95 ili 5 gloss jedinica, što znači da isti materijal imamo u inačici  visokog sjaja i gotovo savršenog mata.

Akrilne smole su se također pokazale kao uspješno rješenje za postizanje efekta visokog sjaja i kao u slučaju PET završnog sloja najbolje se ponašaju na pločama od MDF-a.

Fenix nanotehnološki mat materijal, uporaba za kupaonu

Fenix

Osnovni sastav dekorativnog sloja FENIX NTM/NTA je akrilna smola najnovije generacije obrađena tako da se na površini stvaraju pore/neravnine u nano razmjeru, a ne u mikro razmjeru kao kod ostalih materijala. Tako dobivena površina se dodatno obrađuje elektronskim snopovima koji očvršćuju površinu i omogućavaju unakrsno povezivanje lanaca polimera od kojih se sastoji osnovni gradivni akrilni materijal. Iz toga proizlaze sve glavne karakteristike novog materijala. Površina je izrazito čvrsta, nano pore rezultiraju perfektnim mat izgledom, a čestice prašine, bakterije, kapljice vode i ostalih kemijskih agensa su jednostavno prevelike da bi prodrle u nanopore i u njima se zadržale. Mat izgled FENIX materijala je blizak savršenoj mat površini koja osim tog taktilnog svojstva apliciranim bojama daje posebnu dubinu.

Egger PerfectSense
Da bi napravili još jedan iskorak u odnosu na dotad već postignute visoke standarde u proizvodnji klasične oplemenjene iverice Eggerovi inženjeri i dizajneri razvili su nadogradnju postojećeg melaminskog dekorativnog sloja. Na melaminski sloj nanosi se akrilni premaz, odnosno kolokvijalno rečeno lak, najnovije recepture s dodanim fotoinicijatorima. Pod utjecajem ultraljubičastog svjetla fotoinicijatori pokreću polimerizaciju i očvršćenje premaza.

Lakiranje se izvodi u tri sloja i svaki se ojačava obasjavanjem UV zrakama, a najgornji sloj je dodatni zaštitni film. Finim ugađanjem recepture i proizvodnog procesa tim postupkom moguće je dobiti i mat i visoki sjaj površinske strukture, odnosno PerfectSense Matt i PerfectSense Gloss površine kako glase njihovi komercijalni nazivi.

Stupanj gloss i mat efekta koje imaju PerfectSense materijali usporediv je s najboljima na tržištu, a odlikuje se i izuzetnom čvrstoćom te otpornošću na mehaničke utjecaje, a slično kao većina suvremenih materijala ima i antibakteriološka svojstva. Za oblaganje vodoravnih površina razvijen je i treći član PerfectSense obitelji -PerfectSense Topmatt s dodatno poboljšanom otpornošću na ogrebotine i habanje. Osnovna nosiva ploča je MDF koji je pogodniji kao podloga za mat i glos finalnu obradu..

Presjek kroz Egger PerfectSense Feelwood ploču

Egger PerfectSense Feelwood

Ove godine svjetsku premjeru imaj nova generacija ploča iz PerfectSense obitelji koje dijele tehnološke postupke prethodne generacije. PerfectSense Feelwood su ploče s drvnim dekorima, a oni zahtijevaju nešto drugačiji pristup nego jednobojni i mineralni dekori od kojih se sastojala klasična PerfectSense kolekcija. Mat finiš je posebno odabran da se još više istakne sukladnost teksture s reprodukcijom plemenitog drveta.

Primjer PerfectSense Feelwood materijala – H3149 TM37 Riffian hrast dimljeni
Primjer PerfectSense Feelwood materijala – H1760 TM28 Plemeniti kesten sivi

Većinu čak i najzahtjevnijih interijera možemo riješiti korištenjem standardnih oplemenjenih iverala. Često će oni zadovoljiti i ako želimo imati mat ili površine s visokim sjajem. Ako želimo korak dalje u građenju naše mat ili gloss priče možemo posegnuti za bilo kojim od spomenutih materijala. Vjerojatno ćemo time dodatno opteretiti naš budžet, no krajnji efekti će vjerojatno biti vrijedni toga, pogotovo ako se radi samo na naglascima i kombinacijama. U svakom slučaju lijepo je vidjeti da su proizvođači oštro krenuli u krajnje sofisticirane tehnološke pothvate da bi nam ponudili materijale o kojima smo do prije par godina mogli samo sanjati.

Svi grafički prilozi i fotografije su iz izvora marketinških materijala tvrtki Egger, Arpa i Paludet Mario.

Elgrad d.o.o.