Trendovi u svijetu završnih obloga

Svaku godinu završavamo s razmišljanjima o trendovima u novoj godini u raznim nišama graditeljstva. Trendovi su nešto što industrija često umjetno kreira nastojeći nas uputiti prema željenim ciljevima kompanija. No, ne može se uvijek sve maksimalno kontrolirati pa postoje istinski trendovi kreirani od strane potrošača i te trendove često kasnije prate svi proizvođači kako bi bili u skladu sa željama potrošača koji je ipak najvažniji čimbenik oko kojeg se vrti cijela industrija.

Postoje, dakako, vječni trendovi, nešto što praktički nikad ne izlazi iz mode i postoje moderni trendovi koji se pojavljuju periodički i ovisno o reakciji potrošača ostaju prisutni jedno vrijeme, nestaju ili postaju vječni trendovi.

Kad govorimo o svijetu završnih obloga u graditeljstvu naravno da je slična situacija kao i s ostalim nišama te da i u svijetu završnih obloga postoje trendmakeri  koji postavljaju trendove koji se kasnije s više ili manje uspješnosti pozicioniraju na tržištu.

O trendovima u svijetu završnih obloga s naglaskom na podove, razgovarali smo s Nenadom Karalijom direktorom brenda FLOOR.HR koji prati tržište podnih obloga već dulje od 20 godine te svjedočio raznim trendovima koji su u tom periodu imali svoje vrhunce, postali vječni trendovi  ali i onima koji su nestali s tržišta u potpunosti. Tim stručnjaka kojima koordinira g. Karalija kroz FLOOR.HR pomaže arhitektima  artikulirati želje i potrebe investitora, izdvojiti opcije koje odgovaraju potrebama projekata, troškovnički opisati odabrane opcije i izraditi financijsku konstrukciju.  Uz navedeno FLOOR.HR je specijaliziran za vođenje projekata podopolagačkih radova.

G. Karalija, koji bi bio nekakav presjek tržišta podnih obloga u proteklih 20 godina i gdje se dogodila najveća promjena?

Puno je zanimljivih trendova prodefiliralo kroz ovih 20 godina mog intenzivnog praćenja tržišta, no najveći šok, da tako kažem, je definitivno promjena u tržištu parketa gdje se na našem tržištu od masivnih parketa, koji su prije 20 godina praktički imali monopol, situacija okrenula za 360 stupnjeva u korist višeslojnih parketa koji danas dominiraju tržištem. Prije 20 godina percepcija takvog parketa u očima naših potrošača bila je puna predrasuda.

Kako tumačite takvu drastičnu promjenu trenda jednog, za naše tržište, tradicionalno jako važnog elementa u gradnji?

Parket je jedan od vječnih trendova i vjerujem da on nikada neće u potpunosti napustiti naše domove. Trenutno ipak ništa ne može pružiti toplinu koju drvo unosi i emitira u prostoru. U parketima će se unutar niše rađati i nestajati određeni trendovi. Kako sam u vrijeme početaka navedene tranzicije živio i radio u Švedskoj te kasnije kroz svoj rad pratio tržište Europe i svijeta, bilo je jasno u kojem smjeru ide ta industrija – nama je trebalo malo duže da usvojimo te trendove, ali danas je rijetkost na gradilištu ili u trgovinama pronaći masivni parket. Osim toga, ekspanzija u gradnji tražila je brže rješenje u proizvodnji i tu onda nije bilo alternative.

Kad smo kod parketa koji su trendovi danas i što nas očekuje u sljedećoj godini i bližoj budućnosti?

Parket na prvi pogled nema previše prostora za velike promjene, no kao i u slučaju promjene sirovog masiva u višeslojni, gotovi, lakirani parket tako se i u svijetu parketa pripremaju razne inovacije. Pokrenuti su već pilot projekti ali i ozbiljniji projekti recikliranja parketa kao i projekti parketa mikro debljina od 5.5 mm na primjer – ali to će naše tržište još malo pričekati. Uvođenjem parketa koji su završno obrađeni otvorila se izrazito velika lepeza mogućnosti i parket je postao prilagodljiv element u uređenju interijera. Trenutno se kod nas prenosi trend ugradnje parketa prema Chevron uzorku – to jest prisutno neko vrijeme, ali u sljedećoj godini bi moglo značajno porasti, pogotovo ugradnja na 60 stupnjeva, što zbilja prostor može učiniti posebnim, modernim, s duhom visokog stila i daškom povijesti koja se ne nameće nego se savršeno uklapa u trend. Što se tiče dekora dojam je da se vraćamo prirodnim nijansama drveta.

Osim parketa na tržištu su prisutne razne opcije završnih obloga poput laminata, vinilnih obloga (LVT), SPC podovi…kako odabrati i što bi trebalo biti u trendu iz te lepeze opcija?

Laminati su napravili jedan rebrending i pojavljuju se na tržištu kao visokokvalitetni proizvod; s druge strane LVT je i dalje najbrže rastuća obloga koja zbog svoje masovne proizvodnje i brzine ugradnje te iznimne otpornosti lako nalazi put do tržišta; te je sada dosta izražena borba argumenata upravo između laminata (novih) i LVT podova. Ono što bi kod nas trebao biti trend jesu SPC podovi velikih dimenzija  (Stone Polymer Composite) čija je jezgra izrađena od kompozitne kamene smjese i kao takvi su još otporniji od raznih spomenutih opcija. Definitivno će se u ovom segmentu ići na suho polaganje, bez lijepljenja – popularni klik što će ubrzati ugradnju i smanjiti troškove.

Što biste posebno izdvojili kao primjer rastućeg trenda koji bi mogao postati važan čimbenik sljedeće godine u svijetu završnih obloga u interijerima?

Definitivno je mikrocement došao, da tako kažem, na svoje. Ulazio je ovaj sustav na mala vrata i sad odjednom imamo tržište bogato raznim opcija koji se pokušavaju svrstati u ovu nišu. Po meni bi se ova niša trebala zvati microtopping – dakle, tankoslojni sustavi do 3 mm na bazi cementa i/ ili smola. Ovakvi sustavi već se godinama ugrađuju točkasto na našem tržištu, no vjerujem da će u bliskoj budućnosti ovaj sustav biti must have u svakom uređenju interijera. Rijetko je neki sustav izazvao takve reakcije kao microtopping koji definitivno nikoga ne ostavlja ravnodušnim. Uz kvalitetno detektiranje želja investitora te odabir sustava i rješenja i certificirane izvođače – ovaj sustav postaje jedno pravo unikatno umjetničko djelo u prostoru.

Kad govorimo o podovima na terasama i balkonima, postoje li neka rješenja koja bi mogla biti alternativa keramičkim pločicama?

Da, često je to pitanje prisutno radi želje investitora da imaju kontinuirani pod na terasama bez fuga koji je lagan za održavanje a u isto vrijeme vodonepropusan. Danas je na tržištu prisutna opcija lijevanih poliuretanskih sustava koji upravo odgovaraju tim modernim zahtjevima investitora – imati nešto kontinuirano, bez fuga, estetski atraktivno i lagano za održavanje. Osim sustava na bazi poliuretana pojavljuju se trendovi sustava na bazi poliuree koji imaju i nešto bolje karakteristike, ali i opcije jako brzih rješenja unutar jednog dana za izvođenje cjelokupnog sustava – što je uistinu velika prednost u današnjem užurbanom načinu života.

Od svih opcija koje smo spomenuli kako odabrati najkvalitetniju i adekvatnu opciju sukladnu željama i potrebama investitora?

Najprije je potrebno dobro detektirati koje potrebe imamo i što očekujemo od opcije podnog sustava. Kad smo se odlučili što nam je najvažnije mudro je odabrati tvrtke koje imaju tradiciju proizvodnje podova ili podnih sustava koje smo odabrali. Kad odaberemo konkretan proizvod bitno je definirati njegova deklarirana svojstva. Navedena svojstva usporediti s drugim opcijama i suziti izbor. Svakako bi bilo poželjno odabrati one proizvode koji njeguju održivost – npr. da su od recikliranih materijala i da imaju nisku emisiju hlapljivih organskih spojeva, što potvrđuju certifikati poput npr. Blauer Engel certifikata.

U sklopu Floor. HR surađujemo s arhitektima i to tako da detektiramo zahtjeve i potrebe investitora te ih uskladimo s idejama arhitekta i tehničkim zahtjevima projekta te sukladno tome pronalazimo za njih optimalne opcije koje najbolje odgovaraju spomenutom. Nakon toga se izrađuju uzorci sukladno definiranim opcijama  i detaljno raspisuju troškovnički opisi koji predviđaju sve karakteristike materijala i radne korake. Kad se tako pristupi projektu odabira završnih obloga, investitor može biti siguran da će dobiti najkvalitetniju opciju za svoj projekt.

Floor.hr