AMSTERDAM – 1900, 1971 & 2013 Jedna slika – tisuću riječi
Rješenje prometa u mirovanju
U posljednje vrijeme često se govori o nacionalnoj i lokalnoj razvojnoj strategiji, suvremenom i održivom urbanističkom planiranju, urbanoj regeneraciji, zelenoj infrastrukturi, održivoj izgradnji i zgradama gotovo nulte energije. Uz sve to potrebno je dodati i rješavanje prometa u mirovanju kao dijela cjelokupne razvojne strategije.
Suvremeni gradovi pate od problema s parkiranjem čime smo i sami svjedoci. Tema o parkiranju do sada je obično bila dosadna i zanemarivana. Rješenja su se donosila neplanski i preko noći, s izostankom volje gradskih vlasti za dugoročno rješavanje problema. Većina ljudi to povezuje s dugom potragom za odgovarajućim parkirnim mjestima koja pak blokiraju urbane otvorene prostore i tako predstavljaju veliki nedostatak u svakom pogledu. Kako bi parkirana vozila u budućnosti nestala s gradskih prometnica, bit će neizbježno razmišljati o tome kako ta vozila integrirati u svakodnevni urbani život.
Broj vozila u Republici Hrvatskoj od 1996. godine do danas porastao je gotovo tri puta, sa 650.000 na 1.800.000. Od toga u Zagrebu ih je oko 800.000. Kada se uz to uzme u obzir da se vozilo u prosjeku koristi 2 h dnevno, ispada da je u svakom trenutku na području grada Zagreba parkirano 730.000 vozila. To odgovara površini od 10 km2. Nažalost, većina se tih vozila nalazi na gradskim ulicama što ima negativan utjecaj u gotovo svim aspektima. Intuitivno se ovdje nameće pitanje kolika je cijena tih kvadrata? Koliko se novih vrijednosti i kvalitetnih sadržaja moglo smjestiti na tu površinu?
Dobra rješenja za mobilnost odredit će kvalitetu života u metropolama budućnosti. Ako želimo oživjeti urbani prostor, moramo ponovno razmisliti o parkiralištu. Potrebna je prava doza političke volje i planiranja kako bi došlo do preobrazbe u mjesto riješenih parkirnih problema, a time u ljepši, maštovitiji grad koji je ujedno i sigurniji i u skladu s održivim razvojem.
Zagreb iz zraka
Pogledamo li Zagreb iz zraka, njegovu staru jezgru, vidimo blokovske strukture unutar kojih postoji ogroman potencijal za rješenje prometa u mirovanju. Rast grada je neupitan i zahtjeva širenje, a cijeli prostor donjeg grada morao bi biti definiran po mjeri pješaka. Drugim riječima to znači micanje parkiranih vozila s prometnica i parkiranje u podzemnim etažama unutar blokova. Ova ideja nije nova, o njoj se priča već više od 30 godina, no manjak ideje, inertnost i nezainteresiranost gradskih struktura, izostanak vizije o dugoročnim i aktivnim rješenjima prometnih problema u gradu dovela nas je do ove naizgled bezizlazne situacije. Gotovo identično stanje je i u ostalim našim gradovima.
MEHANIZIRANA PARKIRALIŠTA
Prvu mehaniziranu garažu izradio je Henry Ford za potrebe svojih zaposlenika još davne 1937. godine u Chicagu. U posljednjih 80 godina tehnologija je toliko napredovala da više ne moramo niti sami parkirati vozilo. Roboti i suvremene tehnike upravljanja i nadzora sve to obavljaju umjesto nas. Jasno, svakom projektnom zadatku potrebno je pristupiti s velikom pažnjom i ponuditi prikladno rješenje s obzirom na odnos između uloženog i dobivenog. Također svaki projekt može se riješiti na više načina i zahtijeva multidisciplinarni pristup.
URBANE SREDINE – problemi kod projektiranja
U urbanim sredinama parcele su obično male i nedostatne za prihvat vozila. Prilikom računanja udjela zelene površine u odnosu na cjelokupnu parcelu, silazne rampe dodatno opterećuju cijelu situaciju. Često se tu gube kvadrati zelene površine i zbog toga klasična silazna rampa otpada kao moguće tješenje. Ovaj problem ukazuje na potrebu korištenja teretnih dizala za vozila. Ukoliko se za vertikalni transport vozila planira klasični auto lift, potrebno je predvidjeti stanicu za ulaz i izlaz vozila na razini „0“. Takva nadzemna stanica pak ulazi u BRP građevine i smanjuje ukupni stambeni ili poslovni prostor. Unutarnje dimenzije otvora auto lifta iznose 3,5 x 6,5 m a visina je otprilike 2,7m što predstavlja prilično veliki gubitak korisne površine.
PROJEKTNO RJEŠENJE
Na primjeru projektnog rješenja garaže unutar jedne urbane vile u Zagrebu možemo zorno pojasniti kako je moguće osigurati traženi broj parkirnih mjesta na vrlo ograničenoj parceli. Klasičnom gradnjom sa silaznom rampom nije bilo moguće zadovoljiti kriterij udjela zelene površine dok bi izgradnja samo jedne podzemne etaže osigurala svega polovicu traženog broja parkirališta.
Kao rješenje problema izabrali smo kombinaciju auto-platforme za spuštanje vozila Ideal Park te parkirne sustave proizvođača WÖHR model Parklift 450.
AUTO-PLATFORME
Auto-platforme za razliku od teretnih auto-liftova nemaju ulaznu stanicu. Postavljaju se pored objekta i manjih su dimenzija. One ne utječu na nadzemni BRP jer su izrađene u razini prilaznog puta. Njihova ulazna stanica u stvari je mobilni krov koji izlazi iz zemlje u trenutku parkiranja.
Slike: Ideal Park auto platforma u gornjem i donjem položaju
Prema prometnim uvjetima bilo je potrebno osigurati 14 parkirnih mjesta, što bi s obzirom na ograničene dimenzije parcele i tlocrt podruma primoralo investitora na gradnju dviju podzemnih etaža.
PARKIRNI SISTEMI
Upotrebom mehaniziranih parkirnih sistema smanjit će se dubinu iskopa te tako smanjiti i troškove izgradnje. Ovakvim suvremenim pristupom osigurat će se dvostruko više parkirnih mjesta na samo jednoj etaži te će se izbjeći dodatni troškovi kao što su izrada dodatnih stepeništa, rasvjete, ventilacije, sprinkler sistema i sl.
Prilikom izbora parkirnog sustava potrebno je dobro planiranje podzemne etaže kako bi mehanizirano parkiralište i u sljedećih nekoliko desetljeća bilo u stanju pohraniti većinu vozila.
Slika: Wöhr Parklift 450
Svaka nova generacija vozila je viša, šira i teža od prethodne.
Današnji trendovi usmjereni su prema SUV i električnim vozilima i zbog toga treba biti oprezan u fazi planiranja garažnog dijela građevine. Visina modernog SUV vozila kao npr. Audi Q7, BMW X5 ili Mercedes Benz ML je otprilike 175 cm. Ako je građevina smještena na nekoj elitnoj lokaciji, za očekivati je da će budući kupci dijelom imati vozila većih dimenzija i treba im osigurati platforme na kojima će se ona moći i parkirati. Postoje slučajevi kada su kupci odustajali od kupovine nekretnine, jer su parkirne platforme bile namijenjene samo za vozila do 150 cm visine. Ne mora se uvijek raditi o vozilima visoke klase, npr. visina vozila Ford Tourneo je 174 cm, Dacia Duster 170 cm, Citroen C5 Aircross 169 cm; Honda CR-V 168 cm. Svaki proizvođač vozila ima nekog svog aduta koji zalazi u SUV razred, a bit će ih i sve više.
Nosivost standardnog parkirnog sistema je 2 t po parkirnom mjestu. Tu također treba biti na oprezu prilikom odabira parkirnog sistema, jer gore navedeni premium SUV-ovi s velikim diesel motorima teže i do 2,5 t. Također treba skrenuti pažnju i na električne automobile koji nerijetko premašuju težinu od 2 t (Tesla model „S“ 2165 kg). Za takva vozila postoje platforme nosivosti 2,6 t po parkirnom mjestu.
Slika: Presjek Wöhr Parklift 450 – 200 (350)
Odabirom parkirnog sustava WÖHR Parklift 450-200 (350) gdje dubina jame 200 cm, visina stropa 350 cm, omogućava parkiranje SUV vozila do visine 180 cm na donjoj etaži, a limuzina visine do 150 cm (Audi A6, BMW 5, MB E-klasa i sl.) na gornjoj. Izborom nosivosti 2,6 t po parkirnom mjestu osigurano je parkiranje 50% SUV vozila i 50% ostalih vozila do visine 150 cm. To predstavlja dobar kompromis s obzirom na trendove u autoindustriji. Investitor u ovom slučaju nije ograničen ponudom parkirnih mjesta s obzirom na visinu i težinu vozila. Ukupni podzemni volumen građevine je smanjen, a time su smanjeni i komunalni doprinosi.
PROJEKTNO RJEŠENJE: Idal Park auto-platforma + WÖHR Parklift 450
Slika: Presjek garaže
Slika: Tlocrt garaže
Postoje jednostruke i dvostruke parkirne platforme. Na jednostrukim platformama mogu se parkirati dva vozila jedno iznad drugog, dok na dvostrukim platformama moguće je parkiranje 4 vozila, dva na gornjoj i dva na donjoj platformi. Standardna širina parkirnog mjesta kreće od 2,3 m pa sve do 3 m. Preporučena širina parkirnog mjesta je 2,5 m što osigurava dovoljan prostor za otvaranje vozačevih vrata i nesmetan ulazak i izlazak iz vozila. U svakom slučaju uvijek treba koristiti što šire platforme, a sve u skladu sa zadanim projektom.
U cilju maksimalnog iskorištenja garažnog prostora dobro je prije svega definirati pozicije parkirnih platformi unutar garaže. To će odrediti položaje vertikalnih nosača građevine i omogućit će korištenje standardnih dimenzija platformi. Na ovaj način će se minimizirati potreba za korištenjem dodatnih prednjih i bočnih ograda i izbjeći će se neiskoristivi dijelovi garaže. Takav pristup donijet će uštede investitoru.
Jedna od zanimljivih opcija je i mogućnost ugradnje punjača za električna vozila, a na Wöhr parkirnim platformama to je moguće izvesti i naknadno bez posebnih većih zahvata. U ponudi su i specijalne platforme s invalidskim parkirnim mjestima.
Danas na tržištu postoji mnogo proizvođača parkirnih sustava. Preporuka je izabrati kvalitetnog proizvođača s višegodišnjem iskustvom koji će osigurati održavanje i isporuku rezervnih dijelova za vrijeme cijelog eksploatacijskog vijeka sustava.
Kvaliteta parkirnih sistema vidljiva je već na prvi pogled, ona daje dodanu vrijednost građevini i utječe na konačnu odluku potencijalnog kupca.
Vodeći njemački i svjetski proizvođač WÖHR Autoparksysteme GmbH proizvodi parkirne sisteme još od davne 1959. godine. Njihovi proizvodi projektirani su na trajnost od 30 godina uz uvjet redovitog održavanja. Pravovremeni servis parkirnog sistema i zamjena potrošnih dijelova osigurat će mu dugovječni život na zadovoljstvo korisnika. Zastupnik za Republiku Hrvatsku, firma KOCH servisna oprema d.o.o. nudi vrhunske Wöhr proizvode te se osim prodaje bavi i projektiranjem, montažom i održavanjem mehaniziranih parkirališta već više od 20 godina.