Estrih je nekoliko centimetara debeli građevinski element koji se polaže na nosivu podlogu, na razdjelni ili izolacijski sloj, i stoga se može ili izravno koristiti kao pod odnosno pločnik, ili se premazuje drugim slojem i obično se nakon postupka ugradnje veže na svježe. Uporaba estriha je mnogostrana, no sastav i namjena su mu različiti. Estrihe dijelimo na:
- dio koji se povezuje s donjim slojem – vezni estrih, estrih na razdjelnim slojevima, plivajući estrih
- njihovu konstrukciju – jednoslojni ili višeslojni estrih
- mjesto izrade – na licu mjesta ugrađeni estrih, ili suhomontažni estrih
- vezivo – cementni, anhidritni, polimerni, magnezitni estrih ili estrih iz lijevanog asfalta
- posebne namjene – estrih iz čvrstog materijala, grijani odnosno grijaći estrih i estrih za izravnavanje.
Estrih iz lijevanog asfalta sastavljen je od bitumenskog veziva i agregata, uz povremenu uporabu dodataka. Vezivo je tvrdi ili visoko vakuumski bitumen, ili njihova mješavina. Bitumen je opći izraz za različite smeđe ili crne mješavine smolastih ugljikovodika koji nastaju iz nafte, na prirodan ili umjetni način, prilikom postupka destilacije. Standard koji regulira ovo područje je SIST DIN 1995: 1997 – bitumen i katranska smola. Kao agregat se koristi kameni agregat, i to:
- punilo u 20 do 30 posto masnoće, zrnatosti ispod 0,9 milimetara;
- pijesak u 15 do 40 posto masnoće, zrnatosti između 0,9 i 2 milimetra;
- drobljenac u 40 do 55 posto masnoće, zrnatosti iznad 2 milimetra.
Estrih iz lijevanog asfalta prikladan je za ugradnju na vanjskim i unutarnjim površinama. U unutarnjim prostorima treba upotrijebiti estrihe različite tvrdoće, ovisno o temperaturi prostora. Mogu se polagati kao vezni ili plivajući estrih, ili kao estrih na razdjelnom sloju. U jednom sloju se estrih polaže u debljini od najviše 40 milimetara, a kao plivajući estrih ili estrih na razdjelnom sloju u debljini iznad 20 milimetara.
Estrih iz lijevanog asfalta polaže se na temperaturama između 210 i 250 stupnjeva Celzijusa. Dovršenu površinu treba ravnomjerno posuti pijeskom. Najprikladnija podloga za polaganje ove vrste estriha je asfalt, no može se polagati i na beton, cementni estrih ili neposredno na metalnu podlogu. Estrih iz lijevanog asfalta je bez pora, ne upija vodu i vlagu, a odličan je i kao toplinski izolator. Neke njegove osobine navedene su u tabeli broj 1.
Uporabom odgovarajućeg bitumena s malo zaostalih šupljina i tvrdog agregata, i estrih može biti relativno tvrd, otporan na habanje i na kemijske tvari. Estrih iz lijevanog asfalta koristi se u industrijskim prostorima, skladištima, garažama i radionicama. Kako je dobar toplinski izolator, a otporan i na vodu i vlagu, unatoč tome što je ugradnja skupa, ponekad se koristi i u stambenim objektima kao podloga za polaganje drvenih podova, i to prije svega u podrumskim prostorima. Kad se estrih ohladi i stvrdne, pod možemo lijepiti na podlogu odgovarajućim ljepilima, ili se polaže kao plivajući.
Kod ugradnje estriha se uz rubove predviđa građevinski spoj u širini od najmanje 15 milimetara. Za ravninu podloge je njemački standard DIN 18202 mjerilo za sve vrste estriha, pa i za lijevani asfalt. Tolerancije ravnine, koje standard opisuje, navedene su u tabeli broj 2.
Kod asfaltnih estriha, koji se koriste kao industrijski pločnici, često se suočavamo sa specifičnim oštećenjima: pojavljuju se brazde ili druge neravnine na površini estriha, koje obično nastaju zbog prekomjernog opterećenja ili prevelike viskoznosti asfalta.
IZVORI:
Professional Parquet, siječanj / veljača 2000., str. 53 — 60
Slovenski kolokvij o betonima, Industrijski pločnici: Zbornik građe i referata, IRMA, Ljubljana, 1998.
Više autora: Građevinski priručnik, Tehniška založba Slovenije, Ljubljana, 1998.
Mišljenja domaćih i stranih stručnjaka