Ako će ubuduće neka uspješna poslovna, vladina ili neprofitna organizacija željeti preživjeti, morat će se latiti korjenitih kulturnih promjena. Njezini službenici će morati brže misliti, pametnije raditi, imati bujniju maštu i povezivati se na različite načine. No, najvažnije je to, da će te kulturne promjene zahtijevati voditelje novoga kova, posve drukčijeg od šefa za kakvoga je dosad radila velika većina među nama. Prošla su ona vremena kada je bilo moguće poduzeće voditi sjedeći za pisaćim stolom i sa bičem u rukama.
Novi voditelj će morati imati staloženu predodžbu i osjećaj za vrijednosti organizacije koju će htjeti voditi. Morat će znatno bolje ovladati međusobnim sporazumijevanjem i znati bolje motivirati ljude. Morat će znati očuvati moć rasuđivanja i kod iznenadnih promjena, znati iskoristiti svu nadarenost i stvaralaštvo kojom raspolaže njegova organizacija – od vrha do dna.
Sporazumijevanje kao temelj uspješnog posla
Danas koristimo suvremenu tehnologiju, informacijsko-komunikacijske sustave, što je zasigurno jako dobrodošlo, jer su tako informacije dostupne većem broju ljudi, a to povećava demokratičnost. Samo, tehnologija nije dostatna! Možemo mi prežvakavati brojke, analizirati tržišta i pripremati poslovne planove. Brojni stručnjaci se slažu u tome, da to jednostavno – nije dovoljno. Područja koja bi trebalo poboljšati su pisano i usmeno sporazumijevanje, grupni rad i druge ljudske sposobnosti. Jer, upravo će one odlučivati o uspjehu mladih rukovoditelja.
Ne nadzirati, već voditi
Ovladavanje umjetnošću dobrih međuljudskih odnosa može često vodeće ljude odvratiti od toga da se bave nadziranjem drugih, te ih nagnati da ih umjesto toga počnu – voditi. Što to znači? Osnivanje manjih radnih grupa, poticanje zaposlenih, očuvanje ugodnog radnog ozračja – to su temeljni potezi dobrog rukovođenja. Jer, to nije lagan posao. Ipak, svatko od nas ima svaki dan mogućnost da bude voditelj. Recimo – koordinator skupine, direktor sektora, računovođa, djelatnik koji posluje sa strankama, ili sređuje poštu. Za svakoga, tko ima doticaje sa drugim ljudima dobro je da se nauči – voditi. Voditeljske sposobnosti tih ljudi odlučivat će o tome koliko će biti uspješni i sretni, i to ne samo kada se govori o njihovu radu. I druge okoline trebaju dinamično vođenje – obitelji, dobrotvorne grupe, športske ekipe, društva …
Vizija kao privlačna budućnost
Voditelj mora prvo razviti misaonu predodžbu mogućeg i željenog položaja organizacije u budućnosti. Tu predodžbu nazivamo vizijom. Ona može biti nejasna poput snova ili pak imati oblik podrobno izrađene poruke o cilju i zadaćama. Važno je da predodžba izražava stvaran, vjerojatan, privlačan pogled na budućnost organizacije, položaj koji je u svim važnim točkama bolji od sadašnjeg. Što si ta grupa priželjkuje dosegnuti? Za što se zauzima taj odsjek? Kome bi rado služio? Kako možemo poboljšati kakvoću svog rada? Odgovori će biti različiti, kao što su različiti i ljudi koji vode skupine, i različiti kao što su različiti i sami voditelji. A najvažnije je, da si sva ta pitanja postavimo – odmah.
Nema samo jednoga puta za rukovođenje
Nema samo jednog, pravog puta rukovođenja, jer sposobni voditelji imaju vrlo različite osobnosti. Jedni su glasni, drugi tihi, treći se rado šale, neki su ozbiljni, strogi, prijazni, naprasiti ili plahi. Oni pripadaju svim starosnim skupinama, rasama, pripadnici su obaju spolova i dolaze iz različitih grupa. No, nikako nije cilj – prepoznati najuspješnijeg voditelja pa potom samoga sebe oblikovati prema njemu. Takav je pristup od samoga početka osuđen na propast, jer biste tako postali uglavnom – loša preslika osobe po kojoj se oblikujete. Kod vas će biti najuspješnije one metode vođenja, koje nosite u samome sebi. Upitajte se, koje biste svoje osobne sposobnosti mogli upotrijebiti za kvalitetno rukovođenje. Ustrajnost, pronicljivost, bujnu maštu ili izoštreni osjećaj za vrijednosti razvijajte u – sposobnost rukovođenja. I ne zaboravite pritom da je rad znatno moćnije sredstvo od svih govorancija i riječi.
Uzeti si vrijeme za komunikaciju
Sve više ljudi u poslovnim odnosima i drugdje spoznaje da dobro i uravnoteženo međusobno sporazumijevanje pobuđuje u ljudima onu pravu vatru. Dobrim sporazumijevanjem možemo ostvariti sve sjajne zamisli i postići zacrtane ciljeve. Dobro sporazumijevanje nije previše teško – barem ne teoretski. Sporazumijevanje je, uostalom, nešto, što radimo svakoga dana u svojim životima. Pravo, uspješno sporazumijevanje je u svijetu odraslih zapravo rijetko. Ne poznajemo nikakav skriveni recept za učenje dobrog načina sporazumijevanja, ali zato postoji nekoliko temeljnih načela, kojima možemo razmjerno lako ovladati.
- Neka sporazumijevanje bude vaša glavna zadaća.
- Budite otvoreni prema drugima.
- Ostvarite okružje koje će biti prikladno za sporazumijevanje.
Bez obzira na to koliko ste zaposleni tijekom radnoga dana, vi morate pronaći vremena za komunikaciju. Sve sjajne zamisli su nebitne ako ih ne razmjenjujete s drugima. Sporazumijevamo se na sastancima, u razgovorima s kolegama, i kada radimo, i kad komuniciramo s njima tijekom polusatne radne stanke u restoranu poduzeća. Potreba za uspješnim sporazumijevanjem ne okončava se na vratima ureda. Nastavlja se i kod kuće, u školi, crkvi, u znanstvenim zavodima. Sporazumijevanje je bitno posvuda gdje susrećemo ljude. Uspjeh može sa sobom donijeti sporazumijevanje, a ono ukazuje na određenu otvorenost i povjerenje koje imamo u okolinu.
Motiviranje ljudi
Vođa mora pronaći vremena i postići to, da se ljudi počnu zanimati za njegove poglede i predodžbe o onome što namjerava. Mora ih pridobiti, a i za to je potrebno izvjesno vrijeme. I, mora se potruditi te svoje zamisli neprestano ojačavati. Dakle, on ne smije zapovijedati, već pridobivati ljude. Pridobiješ li samo jednoga, preobrazba već počinje. Nekoga izmijeniš, a onda ta osoba može pridobiti još deset ljudi. A oni opet – stotinu drugih.
Naravno, svatko među njima želi primjerenu plaću, nagradu na kraju godine. No, pravu motivaciju nikada neće potaknuti financijski razlozi ili strah pred otkazom. Ljudi koji rade samo zbog plaće, a ne zato jer vole svoj posao i / ili osjećaju potrebu da ga dobro odrade, radit će samo onoliko koliko moraju da bi dobili tu plaću. I strah je jednako tako loš poticaj. Poduzeća u kojima se rukovodi uz zastrašivanje imat će osjetljive službenike koji samo iščekuju dan, kada će se moći osvetiti šefu.
Kako to izvesti?
Postoji samo jedan put kako se nekoga može pripremiti da učini sve što se traži od njega. Naime, morate ga uvjeriti da on sam to i želi učiniti. U čovjeku pobuđujete osjećaj da radi za dragocjeni, važan i zajednički cilj. Otuda izvire pravi poticaj – ne samo da nešto radiš, već da se u tome i – odlikuješ, istakneš. Zato odajte ljudima priznanja. Uključite ih. Potičite ih. Učite ih. Upitajte ih za njihovo mišljenje. Pohvalite ih. Dopustite im da i sami odlučuju. Veselite se uspjehu zajedno s njima. Priupitajte ih za savjet i poštujte ga, ako je ikako moguće. Dajte im na znanje koliko su vam dragocjeni. Drugim riječima, pokažite im da im vjerujete, da ih poštujete i da se zanimate za njih, te u njima pobudite iskrenu želju i zanimanje za njihov posao. Učinite tako, i bit ćete obdareni motiviranim ljudima koji vas okružuju.
A kako to napraviti? Smislite različite načine poticanja. Temelj su tri važna koncepta ljudske spoznaje:
- službenike treba privući u sve stupnjeve radnog procesa, a ključ za postizanje toga je grupni, timski rad, a ne hijerarhija;
- ljudima moramo pristupati kao prema pojedincima. Uvijek treba naglašavati njihov značaj i iskazivati im poštovanje. Jer, oni su prvo ljudi, a tek potom – službenici;
- treba poticati kvalitetan rad, cijeniti ga i nagrađivati. Svako se odaziva na očekivanja. Ako ljudima pokažete da ste uvjereni kako oni to mogu i sposobni su, te se odmaknete – oni će se tako i ponašati.
Danas uspješni rukovoditelji uključuju svoje zaposlene u sve stupnjeve radnog procesa: planiranje, izradu i prodaju. Pokazuju im da poštuju zaposlene, da cijene njihov rad i da žele zajedno s njima učiti, rasti i razvijati svoje sposobnosti. To je motivacija.
Izvor:
Carnegie, Dale, 1993.: Kako uspešno vodimo ljudi, Mladinska knjiga, Ljubljana